Zachodnia obwodnica Szczecina - koalicja samorządów |
Zachodnia obwodnica Szczecina - koalicja samorządów Marszałek województwa organizuje koalicję samorządów na rzecz Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. "Stoimy przed historyczną szansą na sfinansowanie tej inwestycji z funduszy unijnych. Mamy nadzieję, że mocny głos z Pomorza Zachodniego zostanie usłyszany w Warszawie i przyczyni się do jak najszybszej finalizacji tego bardzo ważnego drogowego projektu" - tłumaczy Olgierd Geblewicz. Spotkanie koalicjantów działających na rzecz ZDOS zaplanowano na 18 lutego. Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego wystosował zaproszenia do władz wszystkich samorządów, przez które przebiegać ma zachodnie obejście Szczecina - od Goleniowa przez Police i Dobrą do Kołbaskowa. "Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Pomorza Zachodniego i Szczecina" - mówi marszałek Olgierd Geblewicz. "Zachodnie obejście musi powstać nie tylko dla usprawnienia transportu, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców. Samochody, obok pieców, kopciuchów, są drugim źródłem zanieczyszczeń atmosfery! Nikt nie ma wątpliwości, że jakość powietrza w polskich miastach musi się poprawić. Budowa obwodnicy jest więc inwestycją zieloną, proekologiczną" - argumentuje Olgierd Geblewicz. Droga ekspresowa, którą będzie można objechać (52 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy, jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. ZDO wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina, skróci czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin - Goleniów, usprawni obsługę ruchu transgranicznego i lokalnego. Zachodni ekokorytarz przejmie ruch tranzytowy, skróci korki na wylotówkach z miasta, czyli ograniczy emisję zanieczyszczeń. Obwodnica będzie obsługiwała również transporty ładunków niebezpiecznych do Zakładów Chemicznych Police i innych zakładów przemysłowych. O Zachodnim Drogowym Obejściu Szczecina mówi się od kilkunastu lat, ale pomysł zamienił się w konkrety w 2009 r., gdy Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zlecił i sfinansował studium wykonalności ZDOS w ciągu drogi ekspresowej S6. Na podstawie tego dokumentu Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego wybrał do realizacji wariant z tunelem drążonym pod Odrą. Na początku 2011 r. złożony został wniosek o wydanie tzw. decyzji środowiskowych. Procedury RDOŚ zakończyły się w 2017 r. i w styczniu 2018 r. marszałek województwa Olgierd Geblewicz podpisał dokumenty o przeniesieniu na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na budowę drogi w połowie 2021 roku. Inwestycja ma powstać w formule projektuj i buduj. Koniec prac planowany jest w 2025 roku. Marszałek województwa podkreśla, że lobbing na rzecz ZDOS trwa od lat. W 2015 r., decyzją rządu Ewy Kopacz, przedłużona S6 została wpisana do sieci autostrad i dróg krajowych. Szacowane koszty realizacji to 3,9 mld zł. "Stoimy przed historyczną szansą na sfinansowanie tej inwestycji z funduszy unijnych. Działamy wspólnie, solidarnie, jako samorządowcy z regionu. Mamy nadzieję, że mocny głos z Pomorza Zachodniego zostanie usłyszany w Warszawie i przyczyni się do jak najszybszej finalizacji tego bardzo ważnego drogowego projektu" - tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. Ekokorytarz dla Szczecina: Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina: |
|